Gratis WiFi voor alle voetbalsupporters in het AFAS-stadion

AZ kan in het eigen stadion haar supporters sinds kort gratis WiFi aanbieden. AZ sloot namelijk een vijfjarige overeenkomst af met het Velsense bedrijf Bluetrace, dat nu meer Nederlandse voetbaltempels met deze service plús een speciale app hoopt gaan te veroveren.

AZ kan in het eigen stadion haar supporters sinds kort gratis WiFi aanbieden. AZ sloot namelijk een vijfjarige overeenkomst af met het Velsense bedrijf Bluetrace, dat nu meer Nederlandse voetbaltempels met deze service plús een speciale app hoopt gaan te veroveren.

Voor Bluetrace begon het allemaal met het leveren van WiFi aan campings, recreatieparken, winkelcentra en bedrijventerreinen. Het zorgde voor ervaring met plekken van ‘high density’, oftewel plaatsen waar veel mensen zich op een kleine ruimte bewegen. Toch had het nog wat voeten in de aarde voordat de stap naar een voetbalstadion werd gezet.

“In 2015 zijn we gestart bij eerstedivisionist Telstar”, zo legt algemeen directeur Norbert de Kort uit. “Dat was niet zo’n gekke stap, want die club ligt hier zeshonderd meter verderop en we waren er als sponsor actief. We hebben toen de wifi geregeld en vervolgens bleek Telstar met een aantal andere vragen te zitten. Zo hebben we toen een website voor de verkiezing ‘man of the match’ opgezet. Dat bleek toch niet zo handig, zo zijn we verder gaan denken en zijn we uiteindelijk met een volwassen app gekomen.”

Concept uitrollen
Ondertussen werkte de WiFi bij de ‘Witte Leeuwen’, zoals de bijnaam van Telstar luidt, naar tevredenheid. “Datzelfde jaar zijn we vanuit die gedachte aan een landelijke campagne begonnen. We wilden kijken of we het concept voor gratis WiFi in voetbalstadions konden uitrollen en zijn met clubs in Eerste Divisie en Eredivisie in gesprek geweest. Maar we merkten gaandeweg dat de behoefte minder groot leek en dat het ook leek of er geen geld voor was. Toen hebben we de teugels even laten vieren.”

“We zitten nu bij zes of zeven clubs aan tafel. Dat gaat enerzijds om WiFi, anderzijds om de app

De Kort zegt het met enige verbazing in zijn stem. Zelf zag Bluetrace alle voordelen voor clubs wel. “Maar op de een of andere manier was de tijd er nog niet rijp voor. Ik heb daar nooit helemaal de vinger op kunnen leggen. Maar ondertussen bedreef Telstar goede PR voor ons en langzaam kwam er een kentering. In juli 2016 zijn we weer allemaal gesprekken met clubs gaan voeren. In september kwamen we zo bij AZ en ruim een maand later hadden we een mondelinge toezegging.”

Als het aan Bluetrace ligt, blijft het niet bij Telstar en AZ. “We zitten nu bij zes of zeven clubs aan tafel. Dat gaat enerzijds om wifi, anderzijds om de app. Daar is absoluut animo voor. De app is een mooi middel om geld te verdienen. Voor de club is het de mogelijkheid om een community in het stadion te creëren. Het biedt kansen op extra sponsoring via reclame-uitingen, met de functionaliteiten kun je mensen aan de club binden en je kunt ze op zaken attenderen. Bijvoorbeeld dat er nog kaartjes voor een wedstrijd te koop zijn, maar ook dat McDonald’s een aanbieding heeft, noem maar op. Je kunt ook denken aan een samenwerking met websites als Zalando, die met aanbiedingen mogen komen via de app en daarvoor een percentage aan de club afdragen.”

Stevige partner
Voor de gratis wifi in het AFAS Stadion werkt Bluetrace in technische zin samen met HP Aruba. “Een stevige partner met ervaring in het Stade de France en Camp Nou. Veel leveranciers hebben dit al geprobeerd op de traditionele manier met access points met antennes. Maar wij hebben nu de access points met kastjes onder de stoeltjes gemonteerd. Goed, je loopt een beetje een risico op die manier. Maar ze zijn zeker hufterproof.”

“Wij houden ons aan de wet persoonsgegevens. We gaan er zorgvuldig mee om, via een beveiligd protocol”

Welke kosten met de operatie – “vooral het kabels trekken door het hoofdgebouw is kostenverslindend” – zijn gemoeid, wil De Kort niet zeggen. “We zijn uitermate tevreden met de deal die we met AZ hebben.” Wie gebruik wil maken van de gratis WiFi moet eenmalig inloggen en daarbij verschillende gegevens invoeren. “Wij houden ons aan de wet persoonsgegevens. We gaan er zorgvuldig mee om, via een beveiligd protocol.”

Autoriteit Persoonsgegevens
Wat AZ met de persoonsgegevens doet, ligt buiten de verantwoordelijkheid van Bluetrace, geeft De Kort aan. Hij benadrukt dit niet voor niets. Het bedrijf werd eerder door de Autoriteit Persoonsgegevens op de vingers getikt voor het verzamelen van gegevens in winkelcentra. “Maar op 7 februari hebben we gelukkig van de Autoriteit een brief gekregen dat we niet meer onder een vergrootglas liggen en dat het dwangsombevel is ingetrokken.”